NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عِيسَى
حَدَّثَنَا
مُجَمِّعُ
بْنُ
يَعْقُوبَ
بْنِ مُجَمِّعِ
بْنِ يَزِيدَ
الْأَنْصَارِيُّ
قَالَ سَمِعْتُ
أَبِي
يَعْقُوبَ
بْنِ
مُجَمِّعٍ يَذْكُرُ
عَنْ عَمِّهِ
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ يَزِيدَ
الْأَنْصَارِيِّ
عَنْ عَمِّهِ
مُجَمِّعِ بْنِ
جَارِيَةَ
الْأَنْصَارِيِّ
وَكَانَ أَحَدَ
الْقُرَّاءِ
الَّذِينَ
قَرَءُوا الْقُرْآنَ
قَالَ
شَهِدْنَا
الْحُدَيْبِيَةَ
مَعَ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَلَمَّا
انْصَرَفْنَا
عَنْهَا
إِذَا
النَّاسُ
يَهُزُّونَ
الْأَبَاعِرَ
فَقَالَ
بَعْضُ
النَّاسِ
لِبَعْضٍ مَا
لِلنَّاسِ
قَالُوا
أُوحِيَ
إِلَى
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَخَرَجْنَا
مَعَ
النَّاسِ
نُوجِفُ
فَوَجَدْنَا
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَاقِفًا
عَلَى رَاحِلَتِهِ
عِنْدَ
كُرَاعِ
الْغَمِيمِ
فَلَمَّا
اجْتَمَعَ
عَلَيْهِ
النَّاسُ
قَرَأَ عَلَيْهِمْ
إِنَّا
فَتَحْنَا
لَكَ فَتْحًا
مُبِينًا
فَقَالَ
رَجُلٌ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
أَفَتْحٌ
هُوَ قَالَ
نَعَمْ
وَالَّذِي نَفْسُ
مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ
إِنَّهُ
لَفَتْحٌ
فَقُسِّمَتْ
خَيْبَرُ
عَلَى أَهْلِ
الْحُدَيْبِيَةِ
فَقَسَّمَهَا
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَلَى
ثَمَانِيَةَ
عَشَرَ
سَهْمًا
وَكَانَ
الْجَيْشُ
أَلْفًا وَخَمْسَ
مِائَةٍ
فِيهِمْ
ثَلَاثُ
مِائَةِ
فَارِسٍ
فَأَعْطَى الْفَارِسَ
سَهْمَيْنِ
وَأَعْطَى
الرَّاجِلَ
سَهْمًا
قَالَ
أَبُو دَاوُد
حَدِيثُ
أَبِي
مُعَاوِيَةَ
أَصَحُّ
وَالْعَمَلُ
عَلَيْهِ
وَأَرَى
الْوَهْمَ
فِي حَدِيثِ
مُجَمِّعٍ
أَنَّهُ
قَالَ
ثَلَاثَ
مِائَةِ
فَارِسٍ
وَكَانُوا
مِائَتَيْ
فَارِسٍ
Kur*an-ı (Kerim-i en
güzel bir şekilde) okuyanlardan biri olan Mücemmi b. Cariyeti'l-Ensarî'den
demiştir ki:
Rasûlullah (s.a.v.) ile
birlikte Hudeybiye'de bulunduk. Oradan döndüğümüz sırada, halk (Hz.
Peygamber'in bulunduğu yer'e doğru) develerini koşturmaya başladı. Halkın bir
kısmı, diğerlerine "Halka ne oluyor?" (da hayvanlarını böyle
koşturuyor?) diye sormaya başladılar. Onlar da Rasûlullah (s.a.v.)'e vahy
geldi." (de onu görmek için koşuyorlar) diye cevap verdiler. Bunun üzerine
(bulunduğumuz yerden) koşarak çıktık ve peygamber (s.a.v.) Kürâ'l-Ğamîm
(denilen yer) de devesi üzerinde dururken bulduk. Halk (tamamen) yanında
toplanınca (Hz. Peygamber) onlara:
Biz sana apaçık bir
fetih verdik."[Fetih 1] (ayet-i kerimesini) okudu, (orada bulunan) bir
adam:
"Ey Allah'ın Rasûlü
bu (ayet-i kerimede va'dedilen) bir fetih midir?" dedi. (Hz. Peygamber de)
"Muhammed'in hayatı
kudret elinde olan Zat'a yemin olsun ki bu(sulh) bir fetihdir." buyurdu. Kısa
bir süre sonra da (Hayber fethedildi ve) Hayber (ganimetleri) Hudeybiye
mücahidleri arasında paylaştırdı. (Bu taksimde) Rasalullah (s.a.v.)
(ganimetleri) onsekiz pay üzerinden bölüştürdü. Asker (in sayısı ise) binbeşyüz
(kadar) idi. İçlerinde üçyüz de atlı vardı. Her bir atlıya iki hisse, her bir
piyadeye de bir hisse verdi.
Ebû DâvûÜ der ki: (Bir
önceki) Ebû Muaviye hadisi daha sahihtir ve amel onunladır. Öyle zannediyorum
ki Mücemminin hadisinde hata vardır. Çünkü Mücemmi (orduda) üçyüz atı olduğunu
söylemiştir. Oysa (orduda) iki yüz atlı var idi.
İzah:
Bilindiği gibi,
Hudeybiye sulhu görünüşte müslümanların aleyhine gibi idi. Bu sulh yürürlüğe
girdiği andan itibaren, müslümanlığı kabul eden bir Mekkeli Medine'ye gelip
müslümanlara sığınacak olursa, anlaşma gereği bu kimse Mekkeli müşriklere geri
verilecekti. Bunun yanında bir müslüman dininden dönüp Mekke'ye sığınacak olursa
Medine'ye geri gönderilmeyecekti. İlk bakışta bu anlaşma müslümanların
aleyhine gibi görünüyordu. Hatta Hz. Ömer bu sulha itiraz eder gibi bir tavır
takınmıştı. Fakat aslında bu sulh tamamen müslümanların lehine idi. Çünkü sözü
geçen sulh maddeleri sayesinde, Müslümanlar Mekkeli müşrikler içinde kalma ve
onlara İslâmı anlatma imkânı buldular. Dolayısıyla bu sulh Mekke'nin kapılarını
müslümanlara açan bir anahtar vazifesi gördü.
İlk bakışta müslümanlar
sulhun aleyhlerine olduğunu zannettikleri için, bu anlaşmanın Mekke'nin
kapılarını kendilerine açacağını anlatmak çok zordu. Bu yüzden Rasûl-i Zişan
Efendimiz Allah' in kendilerine fethi müjdelediğini bu anlaşmanın büyük bir
fethin kapısını açacağını açıklarken sözlerini yeminle te'yid etmek lüzumunu
hissetmişti.
Hazret-i Peygamberin
feth hakkındaki kesin açıklamasından sonra, Sa-habilerden bazıları "ey
Allah'ın Rasülü bu fetih sana mübarek olsun, peki Allah bizim için ne vahyetti
diye sordular. Bunun üzerine de "O, imanlarına îman katsınlar diye mü* m
ünlerin kalplerine huzur (ve sebat) indirdi...[Fetih 3] mealindeki ayet-i
kerimeyi indirdi.
İbn Kayyim'in
Zâd'ül-Mead isimli eserinde belirttiğine göre, Hudeybi-ye'de Hz. Peygambere
"Ey Allah'ın Rasûlü bu bir fetih midir?" sorusunu yönelten zat Hz.
Ömer'dir.
Her ne kadar musannif
Ebû Dâvûd (r.a), savaşta süvarilere ikişer hisse verilir, diyen İmam-ı Ebû
Hanife (r.a)'nin delilini teşkil eden bu hadisi senedinde Mücemmi b. Yakub
isimli kimliği meçhul bir ravi olduğu gerekçesiyle, tenkid ederek Cumhurun bu
mevzudaki delilini teşkil eden 2733 ve 2734 numaralı hadis-i şerifleri, bu
hadise tercih etmişse de aslında, o tenkid isabetli değildir. Çünkü Hafız
Zeylaî'nin de belirttiği gibi musannif Ebû Dâvûd bu tenkidini isbatlayacak bir
delil de göstermemiştir. İmam Şafiî de bu hadisi aynı gerekçe ile tenkid
etmiştir. Hafız Zeylânî'nin ifadesine göre her-ne kadar bu hadis, ravisi Ya'kub
b. Mücemmî'nin kimliğinin meçhulluğu gerekçesiyle tenkid edilmişse de Ya'kub b.
Mücemmî'den hem kendi oğlu hem de başkaları hadis rivayet etmişlerdir. Oysa
Ya'kub'un oğlu Mücemmî güvenilir bir ravidir. Hafız ibn Hacer de şu sözleriyle
Ya'kub'un güvenilir bir ravi olduğunu ifade etmektedir. "Ya'kub'dan oğlu
Mücemmî hadis rivayet ettiği gibi, kardeşinin oğlu İbrahim b. İsmail b.
Mücemmî ile Abdüla-ziz b. Ubeyd b. Süheyb de ondan hadis rivayet etmişlerdir.
Ibn Hibban Ab-dülaziz'i güvenilir raviler arasında zikretmiştir. Bu durum onun
kimliği meçhul bir ravi olmadığını, bilakis güvenilir bir ravi olduğunu
gösterir."
Hafız İbn Hacer, İmam
Şafii'nin bu hadise yönelttiği tenkitleri de cevaplandırırken şunları
söylemiştir: "Ya'kub'dan Yunus b. Muhammed el-Müeddeb, Yahya b. Hassan,
İsmail b. EbîÜveys, el-Ka'nebi, Kuteybe, Muhammed b. et-Tabba, gibi güvenilir
raviler hadis rivayet etmişler. Böylesine sağlam ravileri olan bir kimsenin
hüviyetinin meçhul olduğu nasıl iddia edilebilir. Sonra İbn Meîn, en-Nesâî,
Ebû Hatim gibi hadis uleması, bu ravi-den hadis almakta bir sakınca olmadığını
söyldikleri gibi, İbn Sa'd da onun güvenilir bir ravi olduğunu söylemektedir.
İbnü'l-Katlan da İmam Ebû Ha-nife'nin delilini teşkil eden bu hadisin ravisi
Ya'kub'un güvenilir bir ravi olduğunu ve bu hadisi Hakim'in de Müstedrek'inde
rivayet ettiğini, senedi ci-hetiyle asla şüphe edilemeyecek sahih bir hadis
olduğunu ortaya koymuştur."[Bezlü'l-Mechûd, Şeyh Halil Ahmed, XII, s.
342.]